Vernieuwde fietssnelweg door Stropersbos is klaar
De Provincie Oost-Vlaanderen heeft de werken aan fietssnelweg F411 langs het Stropersbos in Sint-Gillis-Waas afgerond. Vandaag werd het vernieuwde fietspad officieel ingefietst door de verschillende partners in het project. De fietssnelweg werd verbreed en kreeg een nieuwe verharding vanaf de Nederlandse grens tot aan de E34. Bij het drie kilometer lange traject werd maximaal rekening gehouden met de kwetsbare en waardevolle natuur in het Stropersbos.
"Steeds meer fietsers ontdekken de fietssnelweg tussen de Nederlandse grens via Sint-Gillis-Waas richting Sint-Niklaas, zowel voor functioneel gebruik als voor recreatief gebruik. Ook wandelaars vinden in grote getale hun weg naar de fietssnelweg om te genieten van de rust in het Stropersbos. Door de opwaardering van de fietssnelweg hopen we dat nog meer mensen de auto aan de kant laten staan op weg naar werk, school of winkel en voor dit mooie traject kiezen."
gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit
Fietssnelweg F411 verbindt Sint-Niklaas met Hulst op de vroegere bedding van de spoorweg Mechelen-Terneuzen. De F411 is één van de oudste en meest populaire schakels in het Oost-Vlaamse fietssnelwegennet: dagelijks maken tot meer dan duizend fietsers gebruik van dit fietspad, zowel voor verplaatsingen naar de school of naar het werk als voor meer recreatieve verplaatsingen.
De vernieuwing van de fietssnelweg drong zich al enkele jaren op. De oude sintelverharding - een restant van de vroegere spoorwegbedding – had erg te leiden onder spoorvorming en plassen. Bovendien was het fietspad te smal geworden om het toenemend aantal gebruikers comfortabel te laten fietsen. De vraag van de fietsers naar een degelijk en comfortabel fietspad moest echter nauwkeurig afgewogen tegen de zorg voor de aanwezige natuur- en erfgoedwaarden.
Werkzaamheden
In samenspraak met het lokaal bestuur Sint-Gillis-Waas en de agentschappen Natuur en Bos en Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid koos de Provincie ervoor om het kwetsbaar natuurgebied maximaal te vrijwaren en de meest waardevolle bomen over het volledige traject te bewaren. Er is de keuze gemaakt om het fietspad niet breder dan drie meter te voorzien. Bovendien werden de werken onderbroken tijdens het broedseizoen, om de rust van de vogels en andere dieren niet te verstoren.
Na afloop van de werkzaamheden worden er nog een vijftigtal inheemse bomen en 750 meter houtkanten aangeplant. Het vernieuwde fietspad zal dus niet alleen meer comfort bieden aan de fietspendelaars op weg naar school of werk richting Hulst of Sint-Niklaas. Ook voor recreatieve fietsers en voor wandelaars betekent de opwaardering van de fietsweg door het Stropersbos over het tracé van de voormalige spoorweg een grote meerwaarde.
Het fietspad werd aangelegd in asfalt en afgewerkt met steenslag van het type ‘markies’. Er werd voor dit specifieke type wegdek geopteerd na intensief overleg met de verschillende partners. Door deze steenslagbestrijking krijgt de fietssnelweg enerzijds het uitzicht van een semi-verharding maar anderzijds blijft het comfort en duurzaamheid van een asfaltverharding gegarandeerd. Tussen het kruispunt van de Buitenstraat en de Nederlandse grens kan de bestrijking pas in de lente aangelegd worden onder de juiste weersomstandigheden.
Financiering
De Provincie investeerde 720 000 EUR in de hernieuwing van de fietssnelweg F411 door het Stropersbos, waarvan 50% gefinancierd wordt door het Fietsfonds van de Vlaamse Overheid. De werken werden uitgevoerd door aannemer WAWEBO uit Sint-Gillis-Waas.