Ruimtelijke visie voor watergebonden bedrijvigheid in Oost-Vlaanderen
De Provincie Oost-Vlaanderen en De Vlaamse Waterweg nv slaan de handen in elkaar en maken samen een realisatiegerichte visie op voor watergebonden bedrijvigheid in Oost-Vlaanderen. De samenwerking moet helpen om de noodzakelijke ruimte te reserveren zodat nog meer goederentransport duurzaam en vlot via de binnenvaart kan verlopen.
Watergebonden bedrijvigheid in Oost-Vlaanderen stimuleren
Zowel De Vlaamse Waterweg als de Provincie wensen de watergebonden bedrijvigheid in Oost-Vlaanderen te stimuleren. Hierbij is er nood aan voldoende watergebonden terreinen, die het mogelijk maken om de bevaarbare waterwegen maximaal te benutten. Dit vraagt om een duidelijke ruimtelijke visie. Daarom hebben ze besloten om de krachten te bundelen.
Op basis van een grondige analyse zal bepaald worden op welke locaties versterkt kan worden ingezet om goederen op binnenschepen over te laden. Gelinkt aan deze overslaglocaties worden de vestigingslocaties voor watergebonden bedrijvigheid met het meeste toekomstpotentieel aangeduid. Op deze plekken zal ruimte worden gereserveerd voor bedrijvigheid die voor haar transport gebruik maakt van de waterweg. Dit leidt tot een verduurzaming van het goederentransport, een vermindering van de CO2-uitstoot en een verbeterde mobiliteit in de provincie.
“Door samen te werken met de Provincie Oost-Vlaanderen kunnen we onze expertise samenvoegen en onze gemeenschappelijke ambitie realiseren. De Vlaamse Waterweg heeft als doelstelling om meer transport op de waterweg te krijgen. Een van de uitdagingen hierbij is om voldoende watergebonden terreinen te hebben, die het mogelijk maken om de bevaarbare waterwegen maximaal te benutten. Door hier samen onze schouders onder te zetten, brengen we dit dichterbij en verbeteren we de mobiliteit in Oost-Vlaanderen.”
Dominique Van Hecke, algemeen directeur bij De Vlaamse Waterweg nv
Er wordt gestreefd naar een geïntegreerde visie met logistieke, watergebonden en economische belangen als leidraad. Ook andere belangen, zoals bijvoorbeeld de waterhuishouding, natuurwaarden en recreatieve waarde van de valleigebieden, worden mee in overweging genomen.
Niet enkel woorden, maar een concrete aanzet tot realisatie
Op basis van dit traject wordt een netwerk van strategische watergebonden bedrijventerreinen aangeduid in Oost-Vlaanderen. Om de visie ook uitvoerbaar te maken, worden een aantal van deze terreinen aangeduid als hefboomplek. Deze plekken zullen de partners prioritair verder uitwerken door er, samen met de economische en andere stakeholders, actieplannen voor op te maken. Deze plannen zullen aantonen dat de visie uitvoerbaar en realistisch is. Dit wil dus niet zeggen dat andere plekken niet kunnen of zullen worden versterkt en uitgebouwd.
Niet alleen, maar in samenwerking met lokale en bovenlokale stakeholders
Om in het opzet te slagen is het belangrijk dat de uitspraken die geformuleerd worden zowel realiseerbaar, ruimtelijk haalbaar als wenselijk zijn. Daarom zetten de initiatiefnemers sterk in op participatie en overleg met de betrokken actoren, belangenorganisaties, administraties en besturen.
“We wensen door middel van participatie te komen tot een gedragen ruimtelijke visie voor watergebonden bedrijvigheid en slim gekozen hefboomplekken. Dit zal ons toelaten om samen met de gemeenten en andere actoren de visie te vertalen in realiteit. Op de hefboomplekken zullen we goede voorbeelden creëren, die we in de toekomst verder uitrollen over de hele provincie.”
gedeputeerde Dagmar Beernaert, bevoegd voor Ruimtelijke Planning
De Vlaamse Waterweg en de Provincie Oost-Vlaanderen streven ernaar om dit project in 2026 af te ronden.
Dagmar Beernaert
Bart Verbeke
Geert Weymeis