Provincie start realisatie missing link ‘Warandelaan – Ertbrug’ in Wetteren op fietssnelwegen F2/F44 Gent – Wetteren – Aalst/Dendermonde
De werken aan de missing link ‘Warandelaan – Ertbrug’ (850m) in Wetteren op fietssnelwegen F2/F44 Gent – Wetteren – Aalst/Dendermonde, zijn gestart. Verwacht wordt dat dit stuk fietssnelweg klaar is in het voorjaar 2020 (afhankelijk van de weerssituatie in de winter). Vanaf dan kunnen scholieren en werknemers op een veilige, directe en comfortabele manier naar school of het werk fietsen in Gent, Wetteren, Aalst en Dendermonde.
Fietssnelweg F2 en F44
Het nieuw stuk fietssnelweg maakt deel uit van de fietssnelweg F2 tussen Gent en Aalst en de F44 Gent – Wetteren – Dendermonde, die samen ‘sporen’ van Gent tot Schellebelle, aan de vertakking van de spoorlijnen L50 en L53.
Deze fietssnelwegen verbinden het grootstedelijk gebied Gent met kleinstedelijke gebieden Wetteren en Dendermonde, en regionaalstedelijk gebied Aalst. Daartussen ligt een dicht netwerk van grote dorpen die daarmee ook ontsloten worden naar deze stedelijke gebieden. Dat maakt het aantrekkelijk om ook over fietsafstanden van 5, 10, 15 km en zelfs meer de verplaatsing voortaan met de (elektrische) fiets te doen.
Missing link
Het stuk fietssnelweg in Wetteren is een relatief klein stuk (850m), maar wel een belangrijk onderdeel. Het is een ontbrekend stuk, een ‘missing link’, tussen Wichelen en Wetteren.
"Met dit stuk fietssnelweg in Wetteren krijgen de ‘F2’ en de ‘F44’ verder vorm en worden de dorpen ten oosten van Wetteren met Wetteren verbonden. Het is een heel belangrijke bouwsteen in de gestage, maar zekere realisatie van de fietssnelweg tussen Gent en Wetteren en Dendermonde, en tussen Gent en Aalst."
Gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit
Uitdagingen
Het deeltraject kent uitdagingen op vlak van stabiliteit, landschap en waterhuishouding. Het is ook een deelproject dat tijdelijk stil lag door het treinongeval in 2013.
Uiteindelijk werd een stuk fietssnelweg ontworpen:
- Tegen de noordelijke spoorberm, waardoor er enerzijds in dit waterrijk gebied voor voldoende stabiliteit kon worden gezorgd voor de spoorberm en de fietssnelweg, en anderzijds het landschappelijk waardevol gebied zo veel mogelijk gespaard kon worden. Door te werken met schanskorven kan deze constructie ook opnieuw begroeien.
- 3m brede asfalt fietssnelweg.
- Vlotte aansluiting op de fietstunnel t.h.v. de Warandelaan en veilige aansluiting op Ertbrug (kant Schellebelle).
Samenwerking en financiering
Om dit te realiseren, is een goede samenwerking onontbeerlijk. De fietssnelweg F2/F44 in Wetteren komt tot stand i.s.m. Infrabel, het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare werken (MOW), de gemeente Wetteren, en op advies van de Vlaamse agentschappen Onroerend Erfgoed en Natuur en Bos. De aannemer van de werken is De Mol NV uit Lochristi.
De totale kostprijs bedraagt ca 400 000 EUR. De Provincie Oost-Vlaanderen en Vlaanderen (MOW) dragen elk de helft van de kosten.
De voorbereiding en de realisatie gebeurt in nauw overleg met de gemeente Wetteren. De gemeente staat onder meer in voor het ter beschikking stellen van de noodzakelijke gronden en het organiseren van het openbaar onderzoek in het kader van de omgevingsvergunningsaanvraag. Ook worden de omwonenden geïnformeerd door de gemeente.
"Wetteren heeft de voorbije jaren reeds flink ingezet op het belang van een moderne en veilige fietscultuur in de gemeente. De huidige beleidsploeg zal zich zichtbaar en enthousiast inschakelen in die stroom en bijna letterlijk die ingeslagen rijrichting versterken en verveelvoudigen. Dat zijn we aan de steeds groeiende fietsersgroep verplicht. De aanleg van dit nieuw stuk fietssnelweg is een moment om dit te verduidelijken."
Piet Van Heddeghem, schepen bevoegd voor Mobiliteit gemeente Wetteren
Hinder?
De mogelijke hinder is beperkt voor de omwonenden. Wel zullen er regelmatig vrachtwagens voorbijrijden in de Warandelaan en Ertbrug. Er zijn geen omleidingen, maar het blijft van belang dat passanten op de Warandelaan en de fietstunnel alert zijn voor aan- en afrijden van vrachtwagens.
Verdere plannen
F44 Gent – Wetteren – Dendermonde – Buggenhout
Meer dan de helft van het traject Gent (vanaf F400 t.h.v. Louisa Dhavébrug in opbouw) – Dendermonde – Buggenhout (provinciegrens) bestaat uit parallelle wegenis, waarvan grote delen ook verder fietsvriendelijk kunnen geoptimaliseerd worden.
Met dit project in Wetteren zijn er momenteel twee deelprojecten in aanbouw:
- Warandelaan – Ertbrug (Wetteren)
- Spoortunnel Hofstraat in Oudegem (Dendermonde)
Binnenkort komt daar nog het project fietsbrug Dender (Dendermonde, Oudegem) bij.
Twee deeltrajecten zitten in een finale ontwerpfase:
- Hofstraat – Bosstraat (Dendermonde, richting Schoonaarde)
- Melle-station – Kwatrecht-station (Melle, Wetteren)
Tot slot zijn er nog diverse delen in Wichelen en in de relatie Gent-Melle die moeten ontworpen worden.
Voor het overige stuk F2 Schellebelle – Aalst moet het ontwerp nog gestart worden.