Provincie start bouw nieuwe fietsbrug over Schipdonkkanaal in Landegem
De Provincie Oost-Vlaanderen is gestart met de bouw van een gloednieuwe fietsbrug over het Schipdonkkanaal in Landegem (Deinze). Met deze investering willen de Provincie en stad Deinze een cruciale schakel realiseren in de fietssnelweg F6 Gent-Brugge. De brug moet klaar zijn tegen eind 2026.
Vlot en veilig alternatief
Vandaag moeten fietsers het Schipdonkkanaal in Landegem oversteken via het smalle en steile dienstpad naast de spoorbrug. Deze doorgang is niet alleen onaangenaam, maar vormt ook een knelpunt voor minder mobiele fietsers en personen die met een bakfiets of longtail rijden. Daarnaast bestaat de vloer van het huidige dienstpad uit roosters wat maakt dat ook mensen met hoogtevrees deze plek vermijden. De vier meter brede nieuwe fietsbrug zal een comfortabele en veilige verbinding bieden en zo het gebruik van de F6 verder stimuleren.
Belangrijke missing link op de F6 weggewerkt
De fietssnelweg F6 vormt een belangrijke fietsverbinding tussen Gent en Brugge met dagelijks duizenden gebruikers. De brug sluit rechtstreeks aan op de bestaande infrastructuur van de F6, waardoor fietsers een vlotte en continue route krijgen over het kanaal.
Het project kan rekenen op aanzienlijke financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Met deze cofinanciering erkent de Europese Unie het belang van duurzame mobiliteit en van veilige, grensoverschrijdende fietsverbindingen in de regio. De overige financiering komt van de Vlaamse overheid, Vlaamse Waterweg, Provincie Oost-Vlaanderen en stad Deinze.
“De realisatie van deze fietsbrug is een belangrijke stap voor onze stad. Ze verhoogt het comfort en de veiligheid voor fietsers en werkt knelpunten weg die als hinderlijk worden ervaren. Tegelijk versterkt de brug de verbinding tussen onze dorpen en draagt ze bij aan een beter bereikbare en leefbare omgeving voor onze inwoners.” 
Rutger De Reu, burgemeester Deinze
Duurzaam en toekomstgericht ontwerp
De Provincie Oost-Vlaanderen investeert met dit project in duurzame mobiliteit. Ze wil zo bijdragen aan de modal shift naar meer fietsen en minder autoverkeer. De fietsbrug wordt ontworpen met aandacht voor gebruiksgemak, veiligheid en landschappelijke inpassing. 
Samen met de bouw van de brug wordt ook een gescheiden fietspad aangelegd tot aan het stationsgebouw van Landegem. Dit fietspad wordt in waterdoorlatend asfalt aangelegd. Het is een zeer innovatief materiaal dat ervoor zorgt dat het regenwater ter plaatse in de bodem kan infiltreren. Ook in de uitvoeringsfase zal rekening worden gehouden met duurzaamheid, onder meer door het gebruik van onderhoudsvriendelijke materialen.
"Met deze fietsbrug zetten we een grote stap vooruit in het verbeteren van de fietsinfrastructuur in Oost-Vlaanderen. We werken een belangrijke hindernis weg op de F6 en geven vele fietsers een veilig en comfortabel alternatief. Dankzij de Europese steun kunnen we dit ambitieuze project realiseren en verder inzetten op duurzame mobiliteit.”  
gedeputeerde Kurt Moens, bevoegd voor Mobiliteit
Kurt Moens
Koen De Visscher









