Provincie en gemeente Beveren onthullen plannen voor nieuwe fietsinfrastructuur op F4

- Samen met verschillende partners werkt de Provincie Oost-Vlaanderen aan de invulling van de missing link op de fietssnelweg F4 (Gent - Antwerpen) in Beveren. Op woensdag 18 september werden de plannen voorgesteld aan het grote publiek. Vandaag is al bijna zes kilometer van de F4 op Bevers grondgebied gerealiseerd. De werken aan de resterende 1,4 kilometer starten rond de zomer van 2025.

Momenteel is de fietssnelweg F4 in Beveren in de richting van Sint-Niklaas al volledig aangelegd vanaf de KMO-zone Doornpark (ter hoogte van Hotel Van der Valk) tot aan de gemeentegrens. Richting Zwijndrecht is de F4 aangelegd vanaf de overweg aan de Haasdonkbaan tot aan de gemeentegrens.

Huidige situatie niet aantrekkelijk voor fietsers

Een weinig aantrekkelijk fietspad langs de N70 vormt vandaag het vervolgtraject van de F4 vanaf het Doornpark. Via een onveilige oversteekplaats over de drukke gewestweg kunnen fietsers hun weg vervolgen. Daarna volgen ze een bochtig pad doorheen een woonwijk richting de overweg aan de Haasdonkbaan. Aan de andere kant van de spooroverweg zetten ze hun weg voort langs de al gerealiseerde fietssnelweg.

“De plannen die we vandaag voorstellen voor de verdere realisatie van de F4 in Beveren betekenen heel goed nieuws voor fietsers. De aanleg van deze belangrijke verbinding zal nog meer mensen overtuigen om voor de fiets te kiezen op weg naar school of het werk. Iedere fietser op de fietssnelweg is een auto minder op de weg!” ​

gedeputeerde Riet Gillis, bevoegd voor Mobiliteit

Complex project

Het nieuw aan te leggen traject van de F4 tussen het Doornpark en het al gerealiseerde tracé vanaf de Haasdonkbaan loopt via twee fietstunnels onder de brug van de N70. Vervolgens loopt het onder de spoorweg door om daarna in een rechte lijn de zuidzijde van de spoorweg te volgen. Ter hoogte van Hof ter Saksen komt er bijkomend een derde nieuwe fietstunnel, als deel van een nieuwe fietsverbinding tussen Haasdonk en Beveren. Na een grondige evaluatie werd dit alternatief weerhouden als beste optie qua zichtbaarheid en fietscomfort.

Verschillende partners en forse investeringen

Alle projecten samengeteld, worden de kosten voor de nieuwe fietsinfrastructuur geraamd op een totaalbedrag van circa 6.290.000 EUR. De Provincie treedt samen met Infrabel op als bouwheer.

De Provincie investeert ongeveer 2.450.000 EUR in de bouw van de fietssnelweg, de fietstunnel onder de N70 en de eerste fietstunnel onder het spoor. Van dat bedrag wordt zo'n 850.000 EUR teruggevorderd van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het Fietsfonds. Infrabel investeert circa 1.940.000 EUR in de bouw van een bijkomende fietstunnel onder het spoor ter hoogte van Hof ter Saksen richting Duivendam.

Europese steun voor de bouw van de fietstunnel onder de N70 in Beveren is goed voor 40% van de totale kostprijs. Dit komt neer op een maximale subsidie van zo'n 700.000 EUR via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Het Agentschap voor Wegen en Verkeer investeert 30% of circa 530.000 EUR van de geraamde totale kost in deze fietstunnel.

Beveren draagt bij voor een totaal van 700.000 EUR. De gemeente staat in voor de verwerving van de noodzakelijke gronden alsook een bijdrage in de tunnelkost.

Naar een volledige realisatie van de F4

De Provincie werkte het afgelopen decennium samen met de verschillende partners aan de stelselmatige realisatie van de F4 tussen Gent en Antwerpen. Vandaag is ruim 80% van de geplande fietssnelweg gerealiseerd en berijdbaar. Na deze realisatie op Bevers grondgebied staan we weer een stukje dichter een 100% afgewerkte, vlot berijdbare en veilige fietssnelweg.

“Het wegwerken van deze missing link is goed nieuws voor de talrijke inwoners van onze gemeente die de fietssnelweg gebruiken en voor lange afstandsfietsers op doorreis. De toekomstige tunnels bieden een fietsveiliger alternatief voor de huidige fietsoversteek aan de gewestweg en kruising met de spoorlijn. Dat deze druk bereden fietsroute niet meer door de woonwijk Bosbeek moet, is voor zowel de lokale bewoners als fietsers een opsteker!”

Jeroen Verhulst, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Beveren

 

Riet Gillis

gedeputeerde voor Mobiliteit

Yoerik Van De Genachte

dienst Mobiliteit

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Provincie Oost-Vlaanderen

1.572.002 inwoners*, 2.982 km² en 60 gemeenten: dat is de Provincie Oost-Vlaanderen. Een regio waar het goed leven, wonen en werken is.

De Provincie heeft een eigen bestuur. De provincieraad maakt het beleid. De deputatie voert het uit. Daarvoor kunnen de gedeputeerden rekenen op de provinciegriffier en een duizendtal medewerkers. De gouverneur zit de deputatie voor en behartigt de federale en Vlaamse belangen in de provincie.

De Provincie is bevoegd voor onder meer economie, landbouw, mondiale solidariteit, wonen, erfgoed, recreatie, milieu, toerisme, onderwijs, ruimtelijke planning, omgevingsvergunningen, mobiliteit en integraal waterbeleid. In al die sectoren speelt de Provincie een rol als partner, initiatiefnemer of intermediair. Altijd strevend naar innovatie en verbetering van levenskwaliteit via de speerpunten ‘kennis werkt’ en ‘maak het mee'.

*Statbel op1/1/2024



Gedeputeerde bevoegd voor communicatie: Kurt Moens

 


Copyright foto's: 

- geen vermelding van copyright: foto's zijn vrij te gebruiken door pers, andere gebruikers vermelden copyright Provincie Oost-Vlaanderen

- expliciete vermelding copyright bij foto: copyright moet overgenomen worden door pers en andere gebruikers

Neem contact op met

Charles De Kerchovelaan 189 9000 Gent

09 267 82 09

persdienst@oost-vlaanderen.be

www.oost-vlaanderen.be