Profacts uit Gent is de duizendste regioleverancier in Oost-Vlaanderen
Oost-Vlaanderen telt meer dan 1 000 regioleveranciers. Marktonderzoeksbureau Profacts uit Gent rondde die symbolische kaap.
De Regioleverancier is een uniek platform dat Oost-Vlaamse kmo's de kans geeft om zich met enkele muisklikken kandidaat te stellen voor overheidsopdrachten. Overheidsopdrachten zijn immers een belangrijke hefboom voor de wederopbouw van de economie en de ondersteuning van kmo’s, zeker in het post-coronatijdperk.
Toch sleept in België slechts 34% van de lokale kmo's een overheidsopdracht in de wacht. België bengelt op dat vlak echt aan de staart in Europa*. De administratieve rompslomp en beperkte visibiliteit van een oproep, maar ook vooroordelen van aanbesteders zijn enkele obstakels die kmo’s verhinderen om in te tekenen op overheidsopdrachten.
Provincie Oost-Vlaanderen, UNIZO Oost-Vlaanderen en streekintercommunales DDS, Interwaas, SOLVA en Veneco, bundelden daarom de krachten en ontwikkelden www.regioleverancier.be.
Hierop kunnen Oost-Vlaamse steden, gemeenten en andere (semi)publieke organisaties hun overheidsopdrachten met een beperkte offertevraag (tot 139 000 EUR excl. btw) publiceren.
Door hun gegevens achter te laten en specialiteit aan te duiden, kunnen lokale ondernemingen zich zo heel eenvoudig kenbaar maken als potentiële leveranciers. De aangemelde bedrijven krijgen automatisch een e-mail als een overheidsinstantie een relevante opdracht voor ze heeft. Kortom, eenvoudig, maar vooral heel doeltreffend om overheden en kmo's samen te brengen.
Profacts
Profacts is de duizendste regioleverancier die zich aanmelde op het platform. Profacts is een toonaangevend marktonderzoeksbureau gevestigd in Gent. Bedrijven en overheden (nationaal en internationaal) kunnen bij Profacts terecht voor onderzoeksoplossingen, inzichten en advies rond hoe ze succesvol hun missie en strategie kunnen realiseren. Profacts heeft een ruime ervaring in diverse sectoren en in tal van onderzoeks- en adviesdomeinen. Enkele voorbeelden van adviesdomeinen zijn: customer experience, marktpositionering en marktsegmentatie, merkenstrategie, imago- en communicatieonderzoek, prijsonderzoek, medewerkerstevredenheid, employer branding, innovatietrajecten, retailonderzoek, shopperonderzoek, maatschappelijk onderzoek en trendsonderzoek.
*In onze buurlanden liggen de gunningspercentages veel hoger. In Nederland worden maar liefst 66% van de aanbestedingen aan lokale kmo’s gegund. In Duitsland 50% en in Frankrijk 44%.