Nieuwe Scheldebrug in Wetteren
Keuze valt op brug buiten het centrum
De Provincie Oost-Vlaanderen werkt samen met de gemeente Wetteren, De Vlaamse Waterweg nv, Infrabel en het Agentschap Wegen en Verkeer aan een nieuwe Noord-Zuidverbinding in Wetteren. De huidige brug over de Schelde moet vernieuwd en verhoogd worden en de overweg aan de Wetterstraat wordt vervangen door een spoorwegbrug. Op basis van studies en de inbreng van de inwoners kiest de stuurgroep voor een tracé dat buiten het centrum ligt.
Voor een leefbaar Wetteren
De brug over de Schelde en over de spoorweg biedt een kans om Wetteren leefbaarder en aantrekkelijker te maken. Wetteren kan de ruimte die nu vrijkomt aan de Schelde op een kwalitatieve manier invullen. Het buitenscenario heeft een aantal voordelen:
- Het verhoogt de leefbaarheid, de woonkwaliteit en de verkeersveiligheid in het centrum. Vrachtverkeer en doorgaand verkeer worden daar maximaal geweerd.
- Het centrum blijft bereikbaar en toegankelijk, ook met de auto.
- Het bedrijventerrein Stookte krijgt een goede ontsluiting via de E40. Vrachtwagens vermijden zo de smalle woonstraten en schoolomgevingen.
Na 30 jaar werd het hoog tijd om deze knoop door te hakken. De keuze voor een brug buiten het centrum is een keuze voor een leefbaar Wetteren, voor een leefbare economie en voor veilig verkeer. We weten dat elk voorstel zowel plus- als minpunten had, maar we kunnen nu eindelijk vooruit en samen werk maken van een stevig en gedragen verhaal.
gedeputeerde An Vervliet, bevoegd voor Ruimtelijke Planning
Duurzame mobiliteit
De keuze voor het buitenscenario is een keuze voor duurzame mobiliteit in het centrum van Wetteren. In het masterplan worden circulatiemaatregelen voorzien. Het centrum blijft bereikbaar met de auto, maar doorgaand verkeer wordt geweerd. Het centrum en de schoolomgevingen worden veiliger en aangenamer heraangelegd.
De lokalisatie van de nieuwe brug zal een aanpassing vragen van alle weggebruikers. Elke vernieuwing en elke verandering van de bestaande weginfrastructuur veronderstelt een (mobiliteits)gedragswijziging. Het vereist een breken met soms jarenlange gewoontes, maar kan ook leiden tot verbetering. Met de nodige dosis openheid en duidelijkheid zetten we flinke stappen vooruit voor de toekomst van Wetteren.”
schepen Piet Van Heddeghem, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening
Volgende stappen
Op woensdag 3 mei vindt een infoavond plaats voor de directe omwonenden langs het tracé. Zij ontvangen een persoonlijke uitnodiging.
Op donderdag 4 mei volgt een infoavond voor het brede publiek.
De afronding en goedkeuring van het volledige masterplan wordt verwacht tegen de zomer van 2023. Ook in de volgende fase krijgt de bevolking inspraakmogelijkheden.
Milderende maatregelen
De projectpartners bekijken samen met de inwoners van Wetteren welke maatregelen mogelijk zijn om de impact te milderen. De nadelen van het buitenscenario vragen de nodige aandacht. Het tracé loopt door open ruimte en heeft een impact op water, natuur en landbouw. In sommige straten kan de verkeersdruk wijzigen. Daarom zijn maatregelen nodig die de impact zo veel als mogelijk beperken. Het milieueffectenrapport (MER) zal dit in detail onderzoeken.
Of er een bijkomende fietsers- en voetgangersbrug komt, moet verder onderzocht worden. De Provincie en de gemeente engageren zich ook om te zoeken naar mogelijke nieuwe plekken voor de politie, brandweer en technische diensten.